De zon begint over enkele maanden weer te schijnen. Het begint dan te ‘kriebelen’ om weer te gaan rijden. Sommigen zijn echter nog steeds aan huis gekluisterd. Door de corona-crisis hebben velen niet of minder op de Harley gereden. Maar, er is licht aan het eind van de tunnel. Hoe kun je je het best voorbereiden voor de terugkeer op de weg met onze motoren? Als je geen mogelijkheid hebt om je Harley door ons of een andere specialist te laten onderhouden, dan zijn hier een aantal tips waar je rekening mee moet houden voordat je de motor start. Onthoud dat het verstandig is om hier iedere keer rekening mee te houden na langere stilstand.


Waarom is onderhoud een belangrijk?

Laten we allereerst een mythe ontkrachten. Harley-Davidsons hebben niet meer onderhoud nodig dan andere motorfietsen. Het zijn solide en betrouwbare motoren, vooral als je ze met liefde behandelt. Ook, wanneer je ze niet gebruikt.

Goed onderhoud, vergt tijd en energie. Het zorgt ervoor dat de motorfiets altijd topprestaties levert. Je bespaart op deze wijze geld om onderdelen te vervangen. Uiteindelijk rij je dan ook altijd veilig. Nog belangrijker, je Harley zal zich geliefd voelen.  Onthoud dat je altijd het gebruikershandboek volgt. Deze is vrij uitgebreid en het is altijd beter om op te volgen wat de makers van het merk zelf zeggen.


Tips voor de accu

Als je de motorfiets niet gebruikt:

Een accu geeft bijna nooit problemen, ook niet op langere termijn, als je hem maar goed behandelt. De allerbeste methode is om hem van de Harley af te koppelen en aan een druppellader te sluiten. Zorg ervoor dat hij niet in een te koude omgeving staat. Als je geen mogelijkheid hebt om de accu eruit te halen, zorg er dan in ieder geval voor dat hij altijd aan een druppellader aangesloten is, gedurende de winterstop of opslag.

Vóórdat je de motor start:

Het kan toch mogelijk zijn dat je de accu moet herladen. Dit is geen probleem, omdat er veel goede druppelladers op de markt zijn. Zorg er voor dat de polen ontdaan zijn van oxidatie (witte of groene poeder of vlokken). Als de accu geoxideerd is, dan kun je hem beter vervangen.


De banden

Als je de motorfiets niet gebruikt:

Als de Harley voor erg lange tijd stil blijft staan, dan bevelen we aan om hem op de bok te zetten met de wielen van de grond. Dit gaat vervorming van de banden tegen. In de praktijk hebben we echter nooit meegemaakt dat ze vervormen tijdens een winterstop. Zorg ervoor dat de bandenspanning in orde is, voordat je hem wegzet. 

Vóórdat je de motor start:

Laat de motor op de bok staan en

  • controleer of het profiel aan de wettelijke eisen voldoet
  • draai de wielen en controleer of er geen scheurtjes in zitten

Zet hierna de Harley op de vloer en zet de banden op de juiste spanning. Afhankelijk van het type is dit voor beide banden ergens tussen de 2.5 en 2.8 bar. Check de manual!


De remmen

Het remsysteem is een van de belangrijkste elementen van je motorfiets. We adviseren om het regelmatig te controleren en niet alleen tijdens periodes van inactiviteit.

  • Allereerst, controleer of het remvloeistof-niveau tussen het minimum en het maximum staat. De Harley moet recht op staan. Als je het niet kunt zien (in de meeste gevallen), check je manual!
  • Als het niveau te laag is, vul het reservoir dan niet bij, maar controleer de remblokken. Het is zeer waarschijnlijk dat ze versleten zijn en dat je ze moet vervangen
  • Als je de remblokken vervangt, dan is het zeer waarschijnlijk dat het remvloeistof-niveau weer goed staat
  • Als de remblokken niet versleten zijn, controleer dan of er geen lekkage in het systeem zit. Indien wel, neem dan contact met ons of een andere specialist op.


Olie onderhoudstips

Het controleren van het oliepel is een van de dingen die je regelmatig moet doen. De olie houdt de interne onderdelen van het motorblok goed en verwijderd aanslag ervan. Het is daarom erg belangrijk dat je de juiste kwaliteitsolie gebruikt en ervoor zorgt dat het peil goed blijft. Vervang het als het nodig is. Als de Harley voor een lange tijd niet is gebruikt, dan adviseren we om de olie compleet te vervangen. Dit moet, omdat de olie na een tijd aan kwaliteit verliest. Zelfs als het ongebruikt is. Zorg er voor dat je alleen kwaliteitsolie gebruikt om schade te voorkomen.


De belt

Controleer of de belt geen scheurtjes heeft. Over het algemeen gaat een belt maximaal 100.000 km mee. Het is geen garantie dat dit daadwerkelijk zo zal zijn. De belt kan schade hebben opgelopen door bijvoorbeeld kleine kiezels. Als de belt knapt of scheurt, dan rijdt de Harley natuurlijk niet meer. Neem in dat geval contact met ons of een andere specialist op. Controleer of de beltspanning in orde is. Een te strakke of slappe beltspanning is niet goed. Check je manual!


Tot slot

Na het installeren van de opgeladen accu, kun je de Harley starten. Laat de motor een aantal minuten lopen voordat je gaat rijden. In de tussentijd kun je de laatste, maar noodzakelijke, check uitvoeren

  • het is belangrijk om de tank bij te vullen, indien dit nodig is. Benzine raakt zijn ‘anti-knock’-capaciteit kwijt als het oud wordt. Als je te vaak te lang door blijft rijden met oude benzine, zou het kunnen dat je vervelende plofjes kunt horen. Het kan zelfs zo zijn dat de zuigers in de loop der tijd schade hiervan ondervinden
  • Controleer de verlichting. Onthou dat ze ontzettend belangrijk zijn voor jouw en de veiligheid van anderen

Als je een Harley-Davidson model hebt met koelvloeistof (bijvoorbeeld een V-Rod), controleer dan of het peil van de vloeistof nét boven het minimum staat.

Als je de checks hebt gedaan, dan kun je eindelijk gaan rijden. Zorg ervoor dat je in het begin voorzichtig tot normaal ‘optrekt. Het kan zijn dat de motor al opgewarmd is, maar andere mechanische onderdelen nog niet (zoals de versnellingsbak en de primaire bak).

We hopen dat je wat met deze Harley-Davidon onderhoudstips kunt. Just Ride!

Onderhoud door ons laten uitvoeren? klik hier voor meer informatie