Gebroken veertje in versnellingsbak Harley-davidson
Het volgende komt regelmatig voor bij Downtown in de werkplaats: een gebroken ‘Shifter shaft spring’ in de versnellingsbak. Dit kleine veertje kan onderweg een probleem veroorzaken bij het op- en terugschakelen van de versnellingsbak. Het gaat stroef of je voelt dat er iets niet goed is. In het ergste geval kun je niet meer op- of terugschakelen. De kosten van het veertje: enkele euro’s. De reparatie is wat kostbaarder, want we zijn er een halve tot een hele dag mee in de weer.
Op de ‘heenweg’ naar het veertje controleren we direct wat er nog meer vervangen moet worden. De primaire bak en de versnellingsbak worden namelijk volledig gedemonteerd. In dit geval is ook de primaire pulley versleten. De tanden zijn scherp, waardoor de aandrijfbelt gemakkelijker zou kunnen knappen. Ook de belt zelf zal in dit geval vervangen moeten worden.
Wanneer we alles weer in goede staat monteren (natuurlijk met een paar nieuwe veertjes in de versnellingsbak), met nieuwe pakkingen, seals en wellicht een paar lagers, maken we alles ook weer keurig schoon. Wat een piepklein veertje teweeg kan brengen.
Gebroken veertje in versnellingsbak Harley-davidson
Wil je in de herfst/winter een reparatie aan je Harley-Davidson uitgevoerd hebben? Maak tijdig een afspraak (klik hier of bel 026-3121089). Ga je zelf aan de slag? Je kunt bij Downtown alle onderdelen bestellen. Als je het zelf uitzoekt en ons de artikelnummers doorgeeft, krijg je meestal korting.






